sunnuntai 9. lokakuuta 2016

Yrityksen konsepti

  1. Määrittele millainen on yrityksen toiminta-ajatus.
- S-Ryhmän toiminta-ajatuksena on tuottaa palveluja ja etuja asiakasomistajilleen. Sillä jäsen on enemmän, kuin kanta-asiakas. Hän on yksi oman osuuskaupan omistaja ja saa vuosittaista korkoa osuuspääomalleen.
- Myös liiketoiminnan tuotto käytetään pääosin jäsenten hyväksi, palvelujen ja tarjonnan kehittämiseksi. Osuuskaupan jäsenyydestä eroava saa maksamansa osuusmaksun takaisin erotessaan.

  2. Määrittele yrityksen liikeidea.

- S-ryhmän osuuskaupat ovat yhtiömuodoltaan osuuskuntia. Osuuskunnan omistavat sen jäsenet eli asiakasomistajat. Tämä siis yrityksen liikeidea.
- Asiakasomistajat saavat bonusta ostoksistaan ja aina kuukauden lopussa maksetaan asiakkaalle bonuksista kertynyt rahallinen määrä hänen S-tilillensä.

3. Määrittele yrityksen tuote- ja palvelukonseptit.

- Yrityksen palvelukonsepti tarkoittaa, että asiakkaat ovat niitä tärkeimpiä, jokaista asiakasta palvellaan, tervehditään ja opastetaan kunnolla.

-Palvelukonsepti on luotu tukemaan suurten päivittäistavarakauppojen palvelua, tarjoten asiakkaille herkulliset tuoretuotteet liha, kala, leikkele ja valmisruokasegmenteissä –aina edulliseen hintaan, parhaan mahdollisen palvelun kera.

Tuotekonsepti taas on, sitä miten tuotteet on laitettu kaupaan esille ja houkuttaako esillelaitto asiakasta ostamaan tuotteen. Myös se, että mitä tuotteita kuuluu kaupan valikoimaan kuuluu tuotekonseptiin.


4. Millaiset on yrityksen myyntitavoitteet?

- Yrityksen myyntitavoite on 9,5 milj. tälle vuodelle. Myynnin kehitys oli kasvanut 8& edelliseen vuoteen verrattuna. Eli myynninkehitys on nyt 6% yli budjetin.

5. Millaisia ovat yrityksen asiakkaat ja asiakasryhmät?

- Yrityksen asiakaskaarti on hyvin laaja, sillä asiakkaita on vauvasta vaariin. Luulen, asiakkaiden paljouden johtuvan, siitä kun hintoja hapuutettiin ja S-marketista ostetuista ostoksista kertyy bonusta. Ja jokaisen kuukauden lopussa maksetaan asiakkaalle bonuksista ketymät voitot hänen s-tilillensä.

6. Miten yrityksessä tehdään uusasiakashankintaa?

-  Yrityksessä tehdään uusasiakashankintaa siten, että yrityksessä vierailee aina tietyn väliajoin bonusneuvoja, joka yrittää saada uusia asiakkaita liittymään asiakasomistajiksi.

-Bonusneuvoja kertoo asiakkaalle asiakasomistajan eduista ja hyödyistä. Esim. että asiakkaalle maksetaan, joka kuukausi bonuksista kertynyt rahallinen summa asiakkaan s-tilille. Bonusta saat kaikista ostamistasi tuotteista. Hän kertoo myös, että missä kaikissa liikkeissä kannattaa käyttää bonuskorttia Esim. ABC:llä, Prismassa, silmäasemalla, pankissa ja Rossossa. Sillä näistä kaikista liikkeistä saat bonusta ihan samalla tavalla. Voit seurata tiliäsi, jos sinulla on S-pankkitunnukset. Kaupassa on oma pääte, jolla voit katsoa S-tilin sadon.
- Bonusneuvoja kertoo myös rinnakkaiskorteista, jos perheessä on useampi jäsen. Tällöin yksi on pääkäyttäjä ja muilla on rinnakkaiskortit. Bonukset kertyvät pääkäyttäjän S-tillille.

7. Liittyykö tuotteiden myyntiin huomioon otettavia säädöksiä ja sopimuksia?

- Tuotteiden myynnissä kassatyöntekijän on kiinnitettävä huomiota tuotteiden myyntirajoituksiin, jotta tuotteiden myynti tapahtuisi lakien ja säädösten mukaisesti, Ikärajavalvontaa seurataan myös kassoilla, että jokaiselta asiakkaalta, joka vaikuttaa alle 30 kysytään henkilöllisyyspaperit, jos hän ostaa alkoholia tai tupakkaa. Lisäksi kuluttajan suojalla turvataan kuluttajan asemaa elinkeinoharjoittajaa nähden.
- Kassatyöntekijän tulee tietää kuluttajansuojan periaatteet, jotta hän osaa toimia niiden mukaisesti kassalla. Kassatyöntekijän tulee lain velvoitteiden lisäksi noudattaa suosituksia ja arinan omia periaatteita, jotka täydentävät säädösten antamia määräyksiä. Suositukset ja arinan omat periaatteet tuovat näkökulmaa siitä, miten säädösten määräyksiä käytännössä noudatetaan.

8. Millaiset ovat maksuehdot- ja tavat?

- S-marketissa on monia erilaisia maksuvaihtoehtoja esim. kortti, käteinen, tili asiakkaat ja s-pankki kautta voi myös maksaa ostoksensa.S-pankin kautta maksaminen ei ole ollut kovin pitkään käytössä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti