tiistai 7. helmikuuta 2017

Uutiskirje verkkokaupanmarkkinointi välineenä

1.
Uutiskirje on säännöllisesti lähetettävä sähköpostiviesti, joka lähetetään sen tilanneille henkilöille. Parhaimmillaan uutiskirje on, jos se on vastaanottajalleen sisällöltään arvokas eli siitä on vastaanottajalle jotain hyötyä. Pelkkä hyvä tarjous ei vielä tee hyvää uutiskirjettä, mutta esimerkiksi vastaanottajalleen hyödyllinen opas on jo erinomainen uutiskirjeen sisältö.


Uutiskirjeen tilaamisen voi toteuttaa esimerkiksi omille sivuilleen laitettavalla pienellä lomakkeella, jossa sivuilla kävijää pyydetään tilaamaan uutiskirje, joka tarjoaa esimerkiksi ohjeita ja vinkkejä jostain asiasta ja joka ilmestyy esimerkiksi kerran viikossa. Voit myös esimerkiksi järjestää kilpailun, jonka yhteydessä tarjoat osallistujille mahdollisuuden tilata uutiskirjeesi. Jos kohderyhmäsi on yritysasiakkaat, voit lisäksi kertoa uutiskirjeestä asiakkaillesi sähköpostitse ja pyytää heitä tilaamaan uutiskirjeen. Näin uutiskirjeesi tilaajakanta alkaa pikkuhiljaa lisääntyä luonnollisesti, eikä uutiskirjettäsi mielletä roskapostiksi.


Verkkokaupalle uutiskirje on hyödyllinen, koska sen avulla voit ohimennen mainita hyvistä tarjouksista sekä muistutat vastaanottajaa verkkokauppasi olemassaolosta. Uutiskirjettä ei kuitenkaan kannata pitää pelkkänä mainonnan välineenä, koska sellaiset uutiskirjeet jätetään hyvin helposti huomiotta. Jos sen sijaan tarjoat uutiskirjeen vastaanottajalle jotain hyödyllistä, hän myös varmemmin lukee viestisi viikosta toiseen mainoksineen ja ehkäpä jopa joskus klikkaa itsensä verkkokauppaasi.


Uutiskirjeiden klikkausprosentit eli niissä olevia linkkejä klikkaavien lukijoiden määrä on suhteellisen pieni. Erään uutiskirjepalveluntarjoajan mukaan verkkokauppojen uutiskirjeiden klikkausprosentit ovat jopa alle 5%, mikä on aika pieni määrä.


Toki uutiskirjeen laatiminen vaatii hiukan vaivaa. Viikoittain kirjoitettava hyödyllinen opas tai vastaava vaatii kirjoitus- ja ideointityötä. Se tuo kuitenkin asiakkaita ja vahvistaa asiakassuhdetta.


Voit yhdistää uutiskirjeen myös blogiin, jolloin uutiskirjepalvelu lähettää automaattisesti uutiskirjeen esimerkiksi aina, kun julkaiset uuden blogikirjoituksen. Hyvä blogisisältö tuo kävijöitä myös hakukoneista, joten tämä saattaisi vielä ennestään lisätä näkyvyyttäsi.



2.Miten voin käyttää uutiskirjettä omassa verkkokaupassani?


 Jälkimarkkinointi on tehokasta ja vanhoista asiakkaista kiinni pitäminen tulee edullisemmaksi kuin uusien asiakkaiden hankkiminen.




Verkkokaupalleni uutiskirje on hyödyllinen, koska sen avulla voin tuoda esille hyviä voimassa olevia tarjouksia ja kampanjoita.


Uutiskirjettä ei kuitenkaan kannata pitää pelkkänä mainonnan välineenä, koska sellaiset uutiskirjeet jätetään hyvin helposti huomiotta


Uutiskirjeen vastaan ottajalle tarjoaisin jotain hyödyllistä esim. vaikka alennuksen jostain tuotteesta. Tai, että hän saisi kaksi tuotetta yhden hinnalla. Näillä keinolla pyrkisin säilyttämään asiakkaiden kiinnostuksen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti