maanantai 6. helmikuuta 2017

Facebook mainonta

TEHTÄVÄ 1: LUE ja pohdi:


 a) Mitkä ovat FB markkinoinnin vahvuudet ja mitkä mielestäsi heikkoudet?

 Vahvuudet

 Facebookissa kannattaa mainostaa aina silloin, kun et myy tuotetta, jota tarvitaan akuutisti. Esimerkiksi tuulilasien korjauksia voidaan mainostaa Facebookissa, mutta parempi paikka mainokselle on Google. Jos auton tuulilasi päsähtää rikki kesken lomareissun, ihmiset googlaavat mistä uuden saa. Tällöin he eivät lähde Facebookiin seikkailemaan ja toivomaan josko näkisivät mainoksen.

- FB markkinoinnin vahvuus on siinä , että asiakkaasi todennäköisesti ovat jo FB:ssa, siksi heidät on helppo tavoittaa


-  Yrityksesi tunnettuus kasvaa, nimesi saa näkyvyyttä

- Yrityksesi saa lisää kävijöitä Facebook-sivulleen (tai www-sivulleen), huolehdi siis, että sivusi sisältö on kunnossa!

- Pikkurahalla saat tietoa siitä mikä asiakkaitasi houkuttelee

Heikkoudet 

- FB markkinoinnin heikkous on siinä, että kaikki eivät ole Facebookissa.
 

 Mielestäni Facebook mainonnassa on paljon enemmän vahvuuksia kuin heikkouksia, heikkoudeksi voisin keksiä sen, että jos mahdollinen asiakas ei Facebookissa näytä mielenkiinnon kohteita hänet on vaikea löytää.

b) Mitä eroa on CPC:llä ja CPM:llä?

- CPC = cost per click, eli jokainen klikkaus maksaa. Klikkihinta vaihtelee rajusti tuotteesta ja mainostusmaasta riippuen. Keskimäärin Suomessa voi varautua maksamaan muutaman kymmenen senttiä yhdestä klikkauksesta, joka vie klikkaajan nettisivuille haluttuun kohtaan. Mainostettaessa ulkomailla, hinnat ovat Suomea paljon alhaisempia, siellä kun on massaa mille mainostaa aivan eri tavoin kuin Suomessa.

- Yhden klikkauksen hinta vaihtelee paljonkin toimialan ja kilpailun mukaan. Mitä useampi mainoksen nähneistä mainosta klikkaa, sitä alhaisempi on yhden klikkauksen hinta. Facebook-mainonta hinnoitellaan huutokauppaperiaatteella, siksi yhden euron päiväbudjetti ei ole kovinkaan tehokas, etenkään jos tuotteellanne on kilpailua. Itse olen saanut ok tuloksia aikaan 6-10 euron päiväbudjeteilla.

-  CPC on turvallinen vaihtoehdo, sillä et koskaan maksa enempää per klikkaus kuin itse hinnaksi asetat.

- Jos sinulla on houkutteleva tuote, tarjous, mainoskuva tai haluat tuotteellesi ennen kaikkea paljon uutta näkyvyyttä, valitse CPM hinta (CPM = Cost per mille), jolloin maksat X euroa per 1000 mainoksesi nähnyttä ihmistä. Valitse hinnoitteluksi CPM, kun haluat tuotteellesi ennen kaikkea näkyvyyttä tai kun olet vasta tuomassa uutta tuotetta tai palvelua markkinoille.
Klikillä voit ohjata ihmiset joko FB-sivullesi, www-sivullesi tai nettikauppaasi. Mieti itse missä liikenteestä on eniten hyötyä!

c) Minkälaisia erilaisia mainoksia FB:ssä voi olla (neljä)? Mitä eroa niillä on?

 Facebook mainos, yrityksen luoma maksullinen mainos
- Sponsoroidut tarinat
- Mainokset ja sponsoroidut tarinat sivun julkaisusta
- Linkittäminen, mainos voidaan linkittää yrityksen Fb-sisältöön tai ulkopuoliselle sivustolle


Mainostyyppejä on todella monenlaisia. Tyypillisin moka on sortua käyttämään aina vain yhtä mainostyyppiä, jolloin jokin hyvä mainostustapa saattaa jäädä huomaamatta.

Mainosta julkaisujasi - Voit mainostaa peruspäivitystä. Tämän mainostyypin hyvä puoli on se, ettei se näytä juurikaan mainokselta. Facebookin käyttäjä erottaa tällaisen mainoksen mainokseksi vain pienestä sponsoroitu -tekstistä.

Markkinoi sivuasi - Tämä mainostyyppi on hyvä silloin, kun on juuri lanseerattu uusi FB-sivu, johon tarvitaan tykkääjiä. Tämä mainostyyppi siis mainostaa FB-sivua ja haluaa sille uusia tykkääjiä. Tämä mainostyyppi on hieman kallis ja suosittelen käyttämään harkitusti, jollet ole ihan varma minkä arvoisia sivutykkääjät sivullesi ja yrityksellesi ovat. Väittäisin, että harvat yritykset tietävät todella paljonko Facebook-tykkääjät tuovat rahaa yrityksesi liiketoimintaan.

Tavoita yrityksesi lähellä olevia ihmisiä - Tämä on verrattain uusi mainostyyppi . Sopii erityisesti paikallisille toimijoille sekä matkailuun!

Paranna bränditietoisuutta - Facebook sanoo näyttävänsä näitä mainoksia niille ihmisille, jotka todennäköisimmin muistavat brändisi parhaiten. "Tavoita aiempaa enemmän ihmisiä, jotka huomioivat mainoksesi ja parantavat brändisi tunnettuutta." Tämä mainostyyppi ei ole näkyvissä normaalissa mainostyökalussa, ellei ole tehnyt tätä aiemmin Facebookin edistyneemmällä mainostyökalulla, Power Editorilla.


TEHTÄVÄ 2: Esittele kaksi mielestäsi hyvin toimivaa FB: mainosta, joiden aihe on suunnilleen sama kuin oma kampanijasi.  Ota kuva kaappaus mainoksesta ja kerro sen alle miksi se on hyvä.





 Valitsin tämän Facebook mainoksen, koska se on mielestäni selkeä ja houkuteleva. Tämä mainos varmasti houkuttelee tuotteen kohderyhmää, sillä nämä housut saattaavat maksaa normaalisti verkkokaupasta tilattuna helposti yli 100e eli kyseessä on aika kalliit housut, johon kaikilla ei ole varaa, mutta nyt saattaa uudetkin asiakkaat innostua kokoilemaan, kun housut myydään puoleen hintaan.



Valitsin tämän mainoksen, koska se on mielestäni selkeä ja houkutteleva. Mainos on suunniteltu mielestäni hyvin, sillä valkoinen teksti erottuu hyvin puanaisesta taustasta ja jää helposti asiakkaiden mieleen. Myös hyvät periteiset alennukset houkuttavat asiakkaita ja myös se, että kengät ovat näyttäviä ja valmistettu kestävästä materiaalista.

En löytänyt kampanjaani käypää mainosta Facebookista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti